Hva er en landing page, og hva er den brukt til?
Hva er en landing page?
En landing page er en side hvis mål er å tiltrekke oppmerksomheten til internettbrukeren til spesifikke innhold og oppmuntre til en konkret handling. Siden vises etter å ha klikket på en annonse, for eksempel en lenke eller banner. Formålet med å lage landingssider er konvertering: slike sider kan oppfordre til å starte kjøpsprosessen, laste ned en e-bok, eller registrere seg for et webinar.
Landing page er en utmerket måte å samle leads på: brukeren vil være mer villig til å dele sine data hvis du tilbyr et verdifullt materiale i bytte. Mange firmaer behandler slike sider som visittkort og bruker dem til andre formål enn bare salg av sine tjenester.
Skiller en landing page seg fra en hjemmeside?
En landingsside er en form for enkel hjemmeside, så når du lager den kan du basere deg på prinsipper for nettsideutforming. Det er imidlertid viktig å merke seg at målet med å lage en landingsside er annerledes enn en bedriftsnettside. Informasjon som kan legges ut på en vanlig nettside, fungerer kanskje ikke på en landingsside og kan til og med skremme bort leseren og fjerne deg fra salgs målet.
En landingsside har ikke et omfattende meny som en vanlig nettside og bugner ikke av innhold, men tilbyr leseren konsis informasjon. Når du lager en slik side, må du huske at den bør tjene ett, konkret markedsføringsmål.
Landingssider er en flott måte å samle potensielle kunder på: brukere deler sannsynligvis dataene sine hvis du tilbyr dem verdifullt innhold tilbake. Mange selskaper behandler denne typen nettsteder som et visittkort og bruker dem til andre formål enn bare å selge tjenestene sine.
Hva kjennetegner en effektiv landingsside?
Før du setter i gang med designet av en landingsside, bør du tenke på hva formålet med siden er og hvem målgruppen din er. Visjonen for reklamkampanjen, som landingssidens ansikt utad, og klart definerte mål vil gjøre jobben enklere.
Enkel og oversiktlig.
Målet med hver landingsside er konvertering. Når du designer den, må du sørge for at den er klar og enkel. Fremhev de viktigste informasjonene for leseren på en måte som gjør at blikket naturlig følger dem. Unngå unødvendige dekorasjoner og distraherende elementer som kan forvirre leseren. Vær konsekvent: lag en side som er i tråd med selskapets image og fungerer som deres visittkort.
Med en klar, konkret melding.
Utnytt kraften i overskriften og vis leseren hvilke fordeler de får ved å benytte seg av tilbudet fra din bedrift. Verdsett styrken i et enkelt budskap og fordelene ved tilbudet. Forkort innholdet som legges ut på landingssiden – brukeren skommer ofte bare over innholdet. Konsistente budskap i annonser og på landingssiden vil oppmuntre internettbrukeren til å benytte seg av tilbudet ditt.
Med en gjennomtenkt Call To Action.
Bruk tid på å utvikle et godt Call To Action (oppfordring til handling) knapp. CTA er den viktigste delen av landing page, som gir deg muligheten til å nå dine mål. Din oppgave er å guide leseren slik at de ønsker å klikke på CTA etter å ha blitt kjent med siden. Unngå å plassere flere CTAer på én landingsside – fokuser i stedet på ett mål. Tenk over om du ønsker at kunden skal kjøpe produktet ditt, legge igjen kontaktinformasjonen sin, registrere seg i tjenesten, eller laste ned e-boken, og hold deg til dette prinsippet. Plasser knappen på et synlig sted på siden.
